Weer thuis!! - Reisverslag uit Bolsward, Nederland van Vera Schuurmans - WaarBenJij.nu Weer thuis!! - Reisverslag uit Bolsward, Nederland van Vera Schuurmans - WaarBenJij.nu

Weer thuis!!

Door: vera schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Vera

23 Maart 2009 | Nederland, Bolsward

Ik bin wer thus yn myn heitelan en kin wer praatte yn myn memmetaal,
mar skriuwe doch ik leaver yn it Nederlansk...

Vrijdag 20 maart was ik helemaal klaar voor m'n terugkeer naar Nederland en omdat m'n vlucht pas om half 8 's avonds was kon ik 's morgens mooi nog even naar het strand en een laatste duik in de zee maken, heerlijk!
Na het douchen nog een laatste keer m'n bagage checken, taxi regelen en op naar het vliegveld. Kath, een vso vriendin wilde me wel uitzwaaien en kon ook mooi op m'n djembe passen terwijl ik m'n koffer en blikken kist ging inchecken. Een beetje zenuwachtig was ik wel, vooral omdat ik wist dat ik veeeeel te veel kilootjes mee wilde meenemen... Het werd gewogen en ja hoor: 45 kg. terwijl maar 25 was toegestaan. Gelukkig was het snel opgelost, ik hoefde maar 50 euro's bij te betalen en een beetje opgelucht ging ik naar Kath, die intussen een paar hoofdstukken verder in haar boek was gekomen. M'n laatste dalasis gaven we uit aan lekkere ijsjes en de laatste belminuten hebben we ook maar opgemaakt en toen was het tijd om afscheid te nemen van Kath en van Gambia....snif.
Met de djembe van 10 kg. ben ik in het vliegtuig gestapt maar had een probleempje toen bleek dat de djembe niet in een kastje boven de stoelen paste. Gelukkig waren de stewardessen heel behulpzaam en konden ze er een mooi plaatsje voor vinden.
De reis verliep voorspoedig en als maaltijd kregen we hutspot en stampot andijvie, heerlijk!
Zaterdagochtend om 3 uur landde het toestel in Amsterdam en werd ik opgewacht door Eelco en Monique. Het was wel een beetje koud maar de warme knuffels maakten het wel weer goed. We zijn naar hun appartement in Haarlem gereden, wat ik nog niet eerder bewonderd had, en sliepen hier voor een paar uurtjes.
Rond half 9 werden we wakker en aten we het ontbijt (bruin brood met kaas, mmmm) en toen gingen we op weg naar m'n ouders.
Het was een heerlijke zonnige dag en ik heb genoten van de comfortabele rit. Toen Bolsward in zicht kwam voelde het als thuis komen en thuis gekomen werd ik al opgewacht. Omhelzingen, kussen, bloemen, slingers, ballonnen, een uithangbord en koffie met appeltaart!! Heerlijk. Ook de rest van het weekend werd ik heerlijk verwend: lekker Hollands eten, wijntjes, klaver jassen, sjoelen, een boswandeling, radio 538 en een flinke portie Schuurmans humor.
Het voelt zo goed om weer thuis te zijn en heb weer veel energie om aan de slag te gaan met alle nieuwe ideeën die ik heb.

Ik wil graag iedereen bedanken die me gesteund en gevolgd hebben in Gambia en me daarmee geholpen hebben er een bijzondere reis van te maken. Het is een onvergetelijke ervaring geworden die me de rest van m'n leven zal bijblijven!
Bedankt allemaal,

Veel liefs van Vera.





  • 23 Maart 2009 - 12:25

    Mariëlle:

    Welkom terug in NL ! En fijn dat je zo in de watten bent gelegd afgelopen weekend ! Moet ook !

    Nu wennen, aarden en nieuwe plannen maken !

    Heel veel succes én plezier !

    Liefs, Mariëlle

  • 23 Maart 2009 - 14:06

    Ellen:

    Wolkom werom!

    Ik hoopje dy gau wolris te sjen!

    Ik skriuw ek leaver Nederlansk en ik geloof dat ik dat ook maar beter kan doen. ;-)

    Ik wens je een goede bekomst, je zult wel weer aan het snelle leven hier moeten wennen. Dus: doe lekker rustig aan en veel plezier en succes met het vinden van je nieuwe uitdaging!

    Groetjes,
    Ellen

  • 23 Maart 2009 - 16:08

    Bas En Elly:

    Vera fijn dat je er weer bent.eerst maar wat aclimatiseren.En wennen aan het weer in ons koude kikkerlandje.Hopen je binnenkort eens te treffen.groetjes Bas en Elly

  • 23 Maart 2009 - 20:47

    Bram:

    Vera, je bent er weer?

    Gaat de tijd zo snel?

    welkom

  • 24 Maart 2009 - 09:58

    Vronie:

    hey vera,

    Welkom terug in nederland. Ik hoorde van mem dat je een warm onthaal hebt gekregen en dat alle hollandse gerechten goed smaken. Zal wel erg moeten wennen of niet!Veel suc6 met je nieuwe plannen (huis verkopen, aan de studie etc.)

    Groeten Rintje en Vronie

  • 28 Januari 2010 - 23:25

    Shirley:

    Hoi Vera!ik hoop dat je nog deze update.ik heb je naam gewoon gegoogled en ik kreeg deze.
    misschien ken je mij niet meer maar je naam zal ik nooit vergeten.
    je was namelijk naar de filippijnen geweest samen met Titus Huitema in 1994.Onze school heeft jullie ontvangen met open armen.ik was toen een jaar of 14.ik wil graag jullie nog een keer zien.ik woon al bijna zeven jaar hier in NL,'kwam al au pair en toen ontmoette ik mijn man en sindsdien ben ik gebleven.
    ben je nog steeds hier in NL of ben je weer terug naar is dat africa?sorry,ben echt slecht in geography.
    maar in ieder geval ik zal het heel leuk vinden om van je te horen.
    groeten,
    Shirley Pinca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Bolsward

Vera

Hallo allemaal, Hier kunnen jullie binnenkort mijn belevenissen uit Gambia volgen. 23 Augustus begint het avontuur. Mijn bedoeling is om daar 2 jaar te wonen en te werken. Ik ga werken voor VSO (Voluntary Service Overseas) en dat is een internationale ontwikkelingsorganisatie die structurele hulp biedt in ontwikkelingslanden. In Gambia krijgen we eerst een in-country-training om te aclimatiseren, mandinka (een afrikaanse taal) te leren en een aantal dingen te regelen en te leren over Gambia. Daarna worden we (11 personen) verdeeld over verschillende regio's in Gambia om leerkrachten van verschillende scholen te begeleiden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ik kom in meest afgelegen regio te wonen, ergens bij Bassa. In deze regio is geen elektrisch en geen stromend water....het wordt vast even wennen voor mij! Wel is er in Bassa een internetcafe dat met m.b.v. een aggregator werkende computers heeft. Ik zal t.z.t. proberen regelmatig daar naartoe te komen om over mijn bezigheden te kunnen schrijven. Een geweldige nieuwe uitdaging waar ik veel zin in heb! Ik ben er al bijna klaar voor.... DE MENINGEN DIE OP DEZE WEBSITE STAAN ZIJN DIE VAN DE AUTEUR EN HOEVEN NIET OVEREEN TE KOMEN MET DE ZIENSWIJZE VAN VSO.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 5189
Totaal aantal bezoekers 55265

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2007 - 23 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: