Vrouwenbesnijdenis - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Vera Schuurmans - WaarBenJij.nu Vrouwenbesnijdenis - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Vera Schuurmans - WaarBenJij.nu

Vrouwenbesnijdenis

Door: vera schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Vera

18 Februari 2009 | Gambia, Fajara

In een land hier ver vandaan woonde eens lang geleden een man en een vrouw. Ze leefden in een mooi huis, hadden fijne familie en vrienden, hadden wat dieren en het belangrijkste was dat ze veel van elkaar hielden.
Ze waren gelukkig, maar misten 1 iets in hun leven: een kind. Hun verlangen was groot en ze probeerden van alles: vruchtbaarheidskruiden van de medicijnman, verschillende sekstechnieken op advies van de dokter, bidden tot God, eten van eiwitrijk voedsel, maar het mocht niet baten...
Jaar na jaar verstreek maar hun huis werd niet gevuld met vrolijke kinderstemmetjes. Ze werden ouder en ouder en moesten op een gegeven moment wel accepteren dat het niet meer zou lukken.
Maar er gebeurde een wonder......toen de man al 95 jaar oud was sprak God tot hem in een droom. God wist hoe graag de man z'n nakomeling wilde zien en was bereid hem dat te geven op 1 voorwaarde: God zou het kind op een gegeven moment terug vragen.
De man ging akkoord, hij had al zoveel dingen geprobeerd, hij accepteerde nu alles. Als laatste zei God tegen hem: Neem je dienstmeisje tot je tweede vrouw en je zult een nakomeling krijgen.
De man werd wakker en besprak z'n merkwaardige droom met z'n vrouw.
Ze vond het geen fijn plan maar ja.....wat kun je doen als het van Gods afkomstig is? Het enige wat ze zo snel kon bedenken is dat ze niet wilde dat haar dienstmeisje een prettige tijd met haar man zou hebben en zei tegen haar man: ik ga akkoord maar wil dat de clitoris weggesneden wordt van het meisje dat je gaat trouwen.
En zo gebeurde het. Op de dag dat de man met het dienstmeisje in het huwelijk trad werd ze besneden. Ze gaven een groot feest en na enkele maanden ontdekten ze dat het plan was gelukt: ze was zwanger!
De man was zielgelukkig, vooral toen z'n eerste vrouw hem na enkele maanden vertelde dat ook zij nu in blijde verwachting was. Twee nakomelingen!!!!
Maar het geluk was niet van lange duur....z'n eerste vrouw was al jaloers en nu zij zelf zwanger was vond ze het kind van de tweede vrouw overbodig en jaagde haar het huis uit.
Er werden twee jongetjes geboren maar groeiden niet samen op. Zouden ze elkaar ooit ontmoeten? Dat is weer een ander verhaal......

Misschien komt dit verhaal je enigzins bekend voor?

Abraham en Sara?
Ibraham en Saratah?

Ja zeker, het is een verhaal uit de bijbel of koran met wellicht iets andere woorden.
De zoon van Abraham en Sara heet Isaak en de geschiedenis van de Joden komt hier vandaan, de zoon van Ibraham en Hajara (het dienstmeisje) heet Ismaila waar de oorsprong van de Moslims ligt.
Ik heb om mij heen aan verschillende mensen gevraagd waarom ze hier meisjes besnijden. Velen zeggen dat ze het uit geloofsovertuiging doen en dit verhaal wordt o.a. als voorbeeld genoemd. Profeet Mohammed is een verre nakomeling van Ismaila en toen zijn volgelingen hem advies vroegen over vrouwenbesnijdenis zei hij hun dat het een vrije keus is. Het moet niet, maar het mag wel. Zelf liet hij zijn dochters wel besnijden en vele van z'n volgelingen volgen zijn voorbeeld nog steeds op.

Andere redenen waarom Gambianen hun dochters laten besnijden zijn: traditie, sociale druk, cultuur, meisjes voorbereiden op volwassenheid en het gedeeltelijk dichtmaken van de vagina om sex voor het huwelijk te voorkomen. Ook denken sommigen dat de meisjes onvruchtbaar zijn tot ze besneden worden.

Mijn buurvrouw doet besnijdennissen voor jongens en meisjes. In de vroege ochtenden van de koude maanden (dec, jan, febr, maart) heeft ze het er het drukst mee omdat het bloed dan trager is. Meisjes worden meestal besneden als ze pas een paar maanden oud zijn omdat het vlees dan nog zacht is (en minder pijnlijk...) maar het mag ook later zolang ze nog maar niet ongesteld zijn geweest. De jongens worden meestal in de leeftijd van 8,9 of 10 jaar besneden.

Al meerdere jaren zijn NGO's (Non Govermental Organisations) bezig met het geven van voorlichting over besnijdennissen in het kader van de rechten van de mens. Daarnaast zijn er ook lokale groepen bezig met het promoten van besnijdennissen.
Kennis lijkt de weg naar het afschaffen van de vrouwenbesnijdenis. Het is heel moeilijk om deze kwestie hier te onderzoeken, in een rapport van de WHO (World Health Organisation) wordt geschat dat 60% tot 90% van de meisjes besneden wordt. Wel is duidelijk dat het minder gebruikelijk is onder de Wolof bevolking die in en rond de hoofdstad wonen en meer onderwijs hebben genoten en meer beïnvloed zijn door de westerse cultuur dan b.v. de Serahule bevolking die in de afgelegen gebieden wonen waar veel analfabetisme is.
In deze afgelegen dorpen (waar ik regelmatig kom) zie je heel traditionele normen en waarden. De meisjes worden vroeg uitgehuwelijkt (vaak aan veel oudere mannen), mannen hebben meer dan 1 vrouw (maximaal 4) en kinderen worden bij voorkeur naar de madrassa (Arabische) school gestuurd.
Voorlichting geven is geen gemakkelijke zaak. De mensen staan er niet direct open voor en organisaties proberen vaak eerst het vertrouwen van de bevolking te winnen door ze eerst over iets anders voorlichting te geven, b.v. over scholing of hygiëne en veiligheid.
Ook de president werkt niet erg mee. Hij heeft wel eens gezegd: Als jullie dit blijven doen kan ik jullie niet garanderen dat jullie weer veilig naar jullie eigen land zullen gaan....

Soms besluiten ouders hun kinderen niet te laten besnijden na de voorlichting maar dan nog is het lastig om de besnijdenis te voorkomen. In mijn compound zijn alle kinderen besneden. Maar toen de tweede dochter van 1 van de vrouwen geboren werd besloten de vader en de moeder het kind niet te laten besnijden. Maar toen de moeder op een dag thuis kwam van haar werk merkte ze dat haar dochter besneden was. De grootmoeder vond het hoog tijd en had die ochtend besloten het meisje naar de buurvrouw te brengen en haar te laten besnijden...... Hier in Gambia zijn niet alleen de ouders verantwoordelijk voor het kind maar de hele familie.
De besnijdennissen van de jongens wordt met een feest gevierd in tegenstelling tot de besnijdenis van de meisjes, dat gebeurd stilletjes. Hierin zie je een verandering in de cultuur. Vroeger werden ook de besnijdennissen van de meisjes groots gevierd. Jongens kunnen voor hun besnijdenis ook terecht in het ziekenhuis, meisjes niet.
Alles gaat hier traag, de meisjesbesnijdenis zal niet gauw uit hun cultuur verdreven zijn, de mensen houden vast aan hun vertrouwde manier van doen.

Vorige maand waren er een aantal vrouwelijke Duitse journalisten in Nigeria en ze deden onderzoek naar de vrouwenbesnijdenis en schreven daar over. Een van de vrouwen werd beschuldigd van belediging van hun cultuur en vele Nigerianan waren erg boos. Een Duitse journaliste werd ontvoerd, ontkleed en besneden!!
Daar moet ik niet aan denken.....en ben dan ook voorzichtig met het geven van mijn mening. Ik doe het wel, maar indirect....

groetjes Vera.

ps: stuur geen post meer.....vorige week kreeg ik nog 2 kerstkaarten (bedankt!) de post doet er soms iets langer over....;-)

• 18 Februari 2009 - 15:37

Ellen:

Verhalen vind ik prachtig, ook Bijbelse verhalen hoor en lees ik graag. Vooral het zoeken naar of praten over de diepere betekenis van zo'n verhaal vind ik erg interessant.
    Ik vind het wel jammer dat mensen soms niet verder kijken dan naar wat er letterlijk gezegd wordt of geschreven staat of naar wat de mogelijke gevolgen zijn van bepaalde acties, zoals in dit geval van de verminking van een vrouwenlichaam. We spreken hier over iets wat duizenden jaren geleden speelde. Wat mij betreft zijn deze acties dus niet van deze tijd.

• 15 Maart 2009 - 14:00

Bas En Elly:

hé vera voor je vertrekt willen we je alle goeds toe wensen.afscheid nemen....
    En dan op naar huis met alle ervaringen .sterkte
    de laatste week.wie weet zien we jou binnenkort.Goeie reis en wel thuis.Groetjes bas en elly

• 18 Maart 2009 - 15:01

Mariëlle:

Ademloos heb ik je verhaal gelezen. Ik heb dit tijdens de ICT gemist omdat ik er nog niet was en had het ook even verdrongen. Nu sta ik weer met beide benen op de grond, en dat is goed.

Vind het heel bijzonder dat we elkaar gisteren hebben ontmoet. Jij bijna vertrekkende naar huis en ik net aangekomen in dit warme en gastvrije land. Wat zal ik de Nederlandse taal missen !

In ieder geval zie ik je donderdagavond nog, op je afscheidsborrel !

Lieve groet, Mariëlle

• 29 Januari 2011 - 13:50

FeeX:

De Duitse journaliste werd tegen haar zin besneden?
    Volgens mij zijn ze vrouwenfobisch aangelegd en is besnijdenis een vorm van onderdrukking.

• 06 Februari 2013 - 17:14

Centraal-afrikaanse Vrouw:

Besnijdenis vrouwen

Het probleem bij besnijdenis vrouwen is dat ze totaal niet kan genieten van seks. Ze worden niet opgewonden en ze komen nooit klaar. Verder polygame mannen houden van besnijdenis vrouwen om met meerdere vrouwen te trouwen en besnijdenis van vrouwen in net als de wetten van hoofddoek dragen. In de islam is het een recht van de man om met meerdere vrouwen te trouwen.
    Onbesneden Afrikaanse vrouwen genieten vaak voor seks. Als besneden vrouwen hebben geen plezier met seks dat komt omdat zijn voormoeder en moeder hebben er voor gekozen om hun kinderen geen plezier krijgen met seks, omdat zijn voormoeder en moeder zijn gedwongen om te trouwen met iemand van haar familie, dat kan zijn broer, neef, oom of haar vader, enz. Dus de kinderen moeten ook gedwongen om te trouwen.

Besnijdenis van vrouwen is taboe! Besneden vrouwen hebben afschuwelijk vagina (clitoris). Sommige moslimvrouw zijn niet besneden maar haar vagina-clitoris is verbrandt. Daarom worden ze ook geneukt in het donker en mannen mogen haar vagina niet likken en bekijken.

• 06 Februari 2013 - 22:03

Centraal-afrikaanse Vrouw:

Besnijdenis vrouwen

Onbesneden Afrikaanse vrouwen genieten vaak voor seks. Als besneden vrouwen hebben geen plezier met seks dat komt omdat haar voormoeder en moeder hebben er voor gekozen om hun kinderen geen plezier te krijgen met seks, omdat haar voormoeder en moeder zijn gedwongen om te trouwen met iemand van haar familie, dat kan zijn broer, neef, oom of haar vader, enz. Dus de kinderen moeten ook gedwongen om te trouwen.

Besnijdenis vrouwen zijn seks-slavinnen voor mannen. Besneden vrouwen mogen niet genieten van seks en ze mogen niet klaarkomen en ze mogen ook niet seks hebben met mannen van ander traditie, cultuur en religie. Deze vrouwen worden meestal gedwongen om met iemand van haar familie te trouwen.

Sommige Islam vrouwen worden uithuwelijken en haar ouders of iemand van haar familie krijgt een bruidsschat. Het bedrag van bruidsschat wordt bepaalt door haar familie. Maar voordat de familie van de (toekomstige) man de bruidsschat betaalt, er zijn ook eisen die de vrouw moet voldoen bijvoorbeeld hoe jonger vrouw hoe hoger het bedrag, vrouw moet maagd zijn, besneden, enz.

Strijden tegen besnijdenis vrouwen is strijden tegen bruidsschat. Als de Islam vrouwen willen niet dat haar dochters worden besneden moeten de Islam vrouwen de bruidsschat niet meer accepteren, dan krijgen ze meer rechten. Maar sommige Islam vrouwen vragen € 10.000 voor bruidsschat. Om € 10.000 voor een bruidsschat te vragen is wel makkelijk, Maar dat krijgt ze niet zomaar. Ze moet ook iets teruggeven.

Ik geloof dat vrouwenbesnijdenis heeft te maken met de bruidsschat. Omdat Islam vrouwen worden niet alleen besneden maar haar vaginale opening wordt ook dichtgenaaid of haar vagina wordt verbrandt. Om niet te vreemdgaan en niet genieten van seks. Islam mannen en polygame mannen zijn vaak jaloers en bezitterig. Eigenlijk, besnijdenis van vrouwen zit in de wortel van sommige (islamitische) tradities, daarom is besnijdenis van vrouwen ook taboe!

Verslag uit: Gambia, Fajara

Vera

Hallo allemaal, Hier kunnen jullie binnenkort mijn belevenissen uit Gambia volgen. 23 Augustus begint het avontuur. Mijn bedoeling is om daar 2 jaar te wonen en te werken. Ik ga werken voor VSO (Voluntary Service Overseas) en dat is een internationale ontwikkelingsorganisatie die structurele hulp biedt in ontwikkelingslanden. In Gambia krijgen we eerst een in-country-training om te aclimatiseren, mandinka (een afrikaanse taal) te leren en een aantal dingen te regelen en te leren over Gambia. Daarna worden we (11 personen) verdeeld over verschillende regio's in Gambia om leerkrachten van verschillende scholen te begeleiden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ik kom in meest afgelegen regio te wonen, ergens bij Bassa. In deze regio is geen elektrisch en geen stromend water....het wordt vast even wennen voor mij! Wel is er in Bassa een internetcafe dat met m.b.v. een aggregator werkende computers heeft. Ik zal t.z.t. proberen regelmatig daar naartoe te komen om over mijn bezigheden te kunnen schrijven. Een geweldige nieuwe uitdaging waar ik veel zin in heb! Ik ben er al bijna klaar voor.... DE MENINGEN DIE OP DEZE WEBSITE STAAN ZIJN DIE VAN DE AUTEUR EN HOEVEN NIET OVEREEN TE KOMEN MET DE ZIENSWIJZE VAN VSO.