Prettige kerstdagen en de beste wensen voor 2009 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Vera Schuurmans - WaarBenJij.nu Prettige kerstdagen en de beste wensen voor 2009 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Vera Schuurmans - WaarBenJij.nu

Prettige kerstdagen en de beste wensen voor 2009

Door: vera schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Vera

16 December 2008 | Senegal, Dakar

Ik zit nu samen met Martijn in een internetcafé in Dakar! Mijn 3 broers en Monique zijn veilig geland in Gambia en nu zijn we Dakar aan het verkennen en morgen vertrekken we naar St. Louis. Ik vind het hartstikke leuk om samen op vakantie te gaan, we hebben elkaar lang niet gezien en we hebben heel veel bij te kletsen.

December is een feestmaand in Nederland, maar ook in Gambia en Senegal! In Basse heb ik het offerfeest (Tobaski) met mijn Afrikaanse familie gevierd en dat ging gepaard met grote verkleedpartijen en eten van ramsvlees. Ik heb toen voor het eerst een hapje van de hersenen geproefd en ik moet zeggen dat de smaak niet slecht was!

Nu is het een feestje met mijn visite en natuurlijk gaan we ook Basse bezoeken waar we o.a. mijn verjaardag gaan vieren.
Kerst wordt niet zo veel in Gambia gevierd waar de meerderheid Moslim is, maar hier in Dakar is er genoeg Kerstversiering te koop. Al die gekleurde glitterspullen vinden ze hier wel mooi en worden op straat verkocht. Kom ik toch wat in de kerstsfeer.....

Vanuit Senegal/Gambia wens ik iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!!!!

Ik probeer met de hulp van mijn grote broer en dit snelle internetcafé gelijk wat foto's te plaatsen ;-)

Groetjes van ons allemaal!

  • 16 December 2008 - 18:12

    Rinze:

    Vera,
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Fijne vakantie en een GELUKKIG NIEUWJAAR!!

  • 17 December 2008 - 13:09

    Bas En Elly:

    he vera,
    leuk weer een bericht te ontvangen.fijn dat je broers en moniek zijn gearriveerd .
    een hele gezellige tijd gewenst en een fijne verjaardag!
    doe je broers en moeniek de groeten van ons, uit een mistig koud grou.des al niet te min is het hier een gezellige sfeer overal is de kerstsfeer te proeven.wij maken ons klaar om naar N.Z te vertrekken morgen avond 18dec vliegen wij (hopenlijk) om 18.40 de lucht in. en hopen zaterdag om 10.30 te arriveren. je kunt op diny haar weblog misschien wel iets lezen hoe het met ons daar gaat.zeg vera hele fijne kerstdagen en alle goeds voor 2009
    bas en elly

  • 17 December 2008 - 20:41

    Afra:

    Hey Vera !

    Leuk om te lezen dat je het nu zo leuk hebt met je broers en Monique daar ! Het lijkt nog helemaal niet zo lang geleden dat wij bij jou waren. Nog heel veel plezier en alvast een fijne verjaardag en fijne feestdagen !!

  • 18 December 2008 - 10:32

    Wietske:

    Hoi Vera,

    Wat leuk om steeds je verhalen te lezen. Wat een andere wereld he.. Ben blij dat je het daar zo naar je zin hebt. En wat leuk dat je broers er zijn met deze feestdagen! Nou ja zoals je schrijft word er niet veel aan kerst gedaan. Toch zal het heerlijk zijn om hun nu te zien. Ik wil je vanaf dit koude kikkerlandje nog heel veel plezier wensen daar en natuurlijk fijne feestdagen en een spetterd Nieuwjaar!!

    Liefs Wietske

  • 19 December 2008 - 15:40

    Geertje:

    Hallo Vera,
    prachtige verhalen elke keer weer.
    Prachtig de fami;ie bij je.
    Alvast gefeliciteerd met je verjaardag, geniet ervan, en voorzichtig.
    liefs Geertje

  • 23 December 2008 - 16:53

    Rob:

    Beste Vera,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en many happy returns of de the day.Ik denk aan je en neem zelf ook een glasje.
    Alvast fijne kerstdagen een goed uiteinde en een gelukkige nieuwjaar.
    Rob
    (P.S. Leuk als je op zulke dagen je naasten bij je hebt het geeft een goed gevoel)


  • 27 December 2008 - 19:43

    Piet En Maggie:

    Hoi Vera,

    Even een bedankje vanuit Franeker voor alle moeite die je ook in 2008 hebt genomen om ons een indruk te geven van het leven daar in Gambia,het is duidelijk, wie zaait die zal oogsten.
    ook voor 2009 de beste wensen.

    Piet en Maggie

  • 29 December 2008 - 13:41

    Ab.Keijser:

    Hallo Vera,alsnog gefeliciteerd en als ik alles zo bekijk dan gaat alles prima daar.Met mij gaat alles redelijk,de leeftijd gaat meespreken.Ik wens je een heel goed en gelukkig 2009.De hartelijke groeten buurman Ab Keijser.

  • 08 Februari 2009 - 12:20

    Baukje:

    Hoi Vera,

    ik wilde het vervolg van je verhalen even lezen, maar je zult het wel druk hebben met je werk want sinds de kerst staat er niets nieuws bij. Het schiet voor jou ook alweer op om de koffers straks te pakken. Nog een paar maanden in Gambia en dan kun je dit grote avontuur iedere dag in je herinneringen ophalen. Doe het geheugenkoffertje maar goed vol en vertel er later van. We wensen je nog veel plezier daar en tot ziens: Douwe en Baukje. (28 Februari verhuizen wij naar Joure.)

  • 09 Februari 2009 - 16:07

    Jenny Vlieg:

    He vera
    je kent me niet, maar ik ben een collega van je neef andre Galama. Mijn man en ik gaan in Juni naar Oeganda (lira) voor een aantal jaar om hier ontwikkelingswerk te doen. We gaan hier leidingeven in een weeshus. Hierbij is ook een school opgezet, welke nog helemaal in de beginfase zit, misschien kunnen we eens contact hebben, en kun jij ons het een en ander vertellen.. We zoeken ook nog een aantal europese leerkrachten die de oegandezen nieuwe lesmethodes gaan leren..
    De site van het project is www.hetlindaproject.nl en ons weblog is naja.waarbenjij.nu.
    hoop eens wat van je te horen,
    groetjes aldert en jenny vlieg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Dakar

Vera

Hallo allemaal, Hier kunnen jullie binnenkort mijn belevenissen uit Gambia volgen. 23 Augustus begint het avontuur. Mijn bedoeling is om daar 2 jaar te wonen en te werken. Ik ga werken voor VSO (Voluntary Service Overseas) en dat is een internationale ontwikkelingsorganisatie die structurele hulp biedt in ontwikkelingslanden. In Gambia krijgen we eerst een in-country-training om te aclimatiseren, mandinka (een afrikaanse taal) te leren en een aantal dingen te regelen en te leren over Gambia. Daarna worden we (11 personen) verdeeld over verschillende regio's in Gambia om leerkrachten van verschillende scholen te begeleiden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ik kom in meest afgelegen regio te wonen, ergens bij Bassa. In deze regio is geen elektrisch en geen stromend water....het wordt vast even wennen voor mij! Wel is er in Bassa een internetcafe dat met m.b.v. een aggregator werkende computers heeft. Ik zal t.z.t. proberen regelmatig daar naartoe te komen om over mijn bezigheden te kunnen schrijven. Een geweldige nieuwe uitdaging waar ik veel zin in heb! Ik ben er al bijna klaar voor.... DE MENINGEN DIE OP DEZE WEBSITE STAAN ZIJN DIE VAN DE AUTEUR EN HOEVEN NIET OVEREEN TE KOMEN MET DE ZIENSWIJZE VAN VSO.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 659
Totaal aantal bezoekers 55261

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2007 - 23 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: