Kombo - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Vera Schuurmans - WaarBenJij.nu Kombo - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Vera Schuurmans - WaarBenJij.nu

Kombo

Door: vera schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Vera

14 Februari 2009 | Gambia, Fajara

Hoi!

Ik ben weer eens naar het kustgebied afgereisd omdat we VSO workshops op het programma hebben. Leuk, maar ik ben blij dat ik in een dorp in de binnenlanden van Gambia woon, maar zo nu en dan is het heerlijk om van alles te genieten wat het Kombo gebied te bieden heeft:

* aangename temperatuur, in Mansajang begint het al onaangenaam warm te worden.

* de zee!!!!!! Gisteren heerlijk op een strandbed geluierd met een oude quest en heerlijk in de zee gezwommen. Het water was lekker koel, er was een rustige branding en mooie golven.

* collega vrijwilligers. Meestal logeer ik bij m'n vriendin Kath en deze keer logeert Tracy (ook VSOster) hier ook. Om de beurt koken we en eergisteren had ik postro voor hun klaar gemaakt!!!! Ik kon geen spekjes en stroop vinden, dus heb ik verse posto in boter gebakken en geserveerd met natuurlijke honing en suiker. Ik vond het lekker en de twee Engelse vriendinnen zeiden dat ze het ook lekker vonden, maar toch wilden ze het ook met mosterd proeven. Een hartig hapje....... ging ook smakelijk naar binnen dus wilde ik het ook proberen......vreemd maar wel lekker!!!

* uitgaansleven. In Basse is er niet zoveel te beleven. Er zijn wel een aantal kroegjes, restaurants, een soort en met casino en er wordt ook wel zo nu en dan wat georganiseerd (muziek, drama) maar het heeft niet de kwaliteit van kombo.
Eergisteren zijn we naar een concert van Jac et le Takeifa geweest, een groep uit Senegal. Dat was erg leuk en het publiek was 50% blank en 50% zwart. Ik heb even met een Nederlander gesproken die voor Balast Nedam werkt aan de verbetering van de wegen. We keken elkaar aan en hij zei: Nederlander?
Vanavond is er een concert van Youssou N'dour, ook leuk. Ik ben al 3 keer naar z'n concert geweest dus sla ik deze keer even over...
Deze keer ga ik met een paar collega's Senegambia op z'n kop zetten. Het is het bekendste uitgaansgebied van Gambia waar alle toeristen, patriots en rijkere inwoners van Gambia normaal gesproken hun geld over de bank gooien, iets wat ik nog met m'n eigen ogen wil zien voordat ik naar Nederland ga...

* feestjes!! Er is een nieuwe groep vrijwilligers gearriveerd in Gambia en dan wordt er altijd een welkomstfeestje door VSO georganiseerd voor alle vrijwilligers (ook vanavond).
De lokatie en inhoud is altijd hetzelfde: op het strand met een lopend buffet, trommelaars, dansen en (beperkte) consumpties. Erg gezellig!
Verder zijn er heel regelmatig andere feestjes: verjaardag/afscheid/kerst/oud en nieuw/burns night/etc.

* goed en betrouwbaar internet. Heerlijk om vlot m'n mails te lezen en te beantwoorden i.p.v. 1 per half uur.....
En rustig aan een verhaal op m'n weblog te werken zonder bang te zijn dat ieder moment de verbinding of stroom uitvalt en ik alles kwijtraak.....zeer irritant!
Ik heb gelukkig nog een paar dingen hier te doen en geniet nog maar even van deze luxe!

Toch ben ik altijd weer blij terug naar Mansajang te gaan, het leven daar heeft ook veel positieve kanten.
Als ik weer in Nederland ben, weet ik zeker dat ik de mensen in en om Mansajang heel veel ga missen....meer dan Kombo.
En het afscheid zal niet al te lang meer duren. Een van de redenen dat ik hier in Kombo ben is om me voor te bereiden op m'n laatste fase hier en op m'n nieuwe fase in Nederland. Binnenkort zal m'n terugvlucht geboekt worden...
ik heb al een datum....
het wordt 20 maart!!!! :-)
Ik weet dat de overgang moeilijk zal zijn, maar qua temperatuur heb ik hopelijk goed getimed. Van de Afrikaanse lente naar de Nederlandse lente.
Het afscheid zal moeilijk zijn, maar ik zal denken aan jullie allemaal, die ik binnenkort weer kan zien en aan de nieuwe uitdagingen die ik in Nederland zal hebben.
Ik heb hier veel kunnen nadenken en heb veel ideeen en plannen die ik in Nederland verder wil uitzoeken.
Tot gauw......

Veel liefs van Vera!

• 14 Februari 2009 - 12:30

Ellen:

Hoi Vera,

Leuk om weer je verhalen te lezen! Wat een geweldige ervaringen, dat kan niemand je meer afnemen! Geniet van je laatste maanden of misschien wel weken in Afrika en hopelijk komen we elkaar snel weer tegen in ons koude kikkerlandje!

Groetjes en succes met de laatste loodjes,

Ellen

• 14 Februari 2009 - 17:32

Bas En Elly:

hallo vera,
    al weer en nieuw verhaal!
    En dan.....van alles nog afsluiten en regelen?
    Je vertrek komt dus nu dichterbij.
    Ben benieuwd wanneer je weer in het heitelân arriveerd.En hoe alles verder zal gaan.
    alle goeds voor de komende tijd.
    bas en elly

• 15 Februari 2009 - 08:43

Monique En Eelco:

Hey Vera,

Zoveel mooie ervaringen opgedaan daar! Geniet nog van je laatste weken in Mansajang. Veel succes bij de voorbereidingen van je afscheid en afronding van je project. Wij kijken uit naar je terug komst! Groetjes!

• 15 Februari 2009 - 13:25

Mariska:

Hoi Vera,

Een aangename temperatuur lijkt me ook wel weer wat. Het regent hier, met vanochtend natte sneeuw. Ik kom net van de sportschool. Ytje gaf haar laatste spinningles. Ze gaat/moet weg. Ze gaat haar eigen bedrijfje beginnen. Ze huurt een pandje waar de poweryoga, pilatus, balance etc. gaat geven. Dat was niet verenigbaar met haar werk op de sportschool volgens het Healthclub bestuur. Jammer.
    Kom je ook weer sporten als je terug bent? Of heb je hele andere plannen?

groet Mariska

• 21 Februari 2009 - 06:47

Marja:

Hoi Vera, dus je gaat bijna alweer naar huis! Wauw, dat is snel gegaan.
    Geniet nog van de laatste maand en dan hoop ik je in NL weer te zien.

Verslag uit: Gambia, Fajara

Vera

Hallo allemaal, Hier kunnen jullie binnenkort mijn belevenissen uit Gambia volgen. 23 Augustus begint het avontuur. Mijn bedoeling is om daar 2 jaar te wonen en te werken. Ik ga werken voor VSO (Voluntary Service Overseas) en dat is een internationale ontwikkelingsorganisatie die structurele hulp biedt in ontwikkelingslanden. In Gambia krijgen we eerst een in-country-training om te aclimatiseren, mandinka (een afrikaanse taal) te leren en een aantal dingen te regelen en te leren over Gambia. Daarna worden we (11 personen) verdeeld over verschillende regio's in Gambia om leerkrachten van verschillende scholen te begeleiden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ik kom in meest afgelegen regio te wonen, ergens bij Bassa. In deze regio is geen elektrisch en geen stromend water....het wordt vast even wennen voor mij! Wel is er in Bassa een internetcafe dat met m.b.v. een aggregator werkende computers heeft. Ik zal t.z.t. proberen regelmatig daar naartoe te komen om over mijn bezigheden te kunnen schrijven. Een geweldige nieuwe uitdaging waar ik veel zin in heb! Ik ben er al bijna klaar voor.... DE MENINGEN DIE OP DEZE WEBSITE STAAN ZIJN DIE VAN DE AUTEUR EN HOEVEN NIET OVEREEN TE KOMEN MET DE ZIENSWIJZE VAN VSO.