witchcraft in Gambia....... - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Vera Schuurmans - WaarBenJij.nu witchcraft in Gambia....... - Reisverslag uit Fajara, Gambia van Vera Schuurmans - WaarBenJij.nu

witchcraft in Gambia.......

Door: vera schuurmans

Blijf op de hoogte en volg Vera

12 Februari 2009 | Gambia, Fajara

Hallo iedereen!!

Het is inderdaad al weer een tijdje geleden dat ik iets op m'n weblog heb gezet.....duurzaamheid blijkt hier een moeilijk iets te zijn. Dan is er internet in Basse of Mansajang en dan weer niet (of slechte en langzame verbinding). :-(
Maar nu ben ik weer in Kombo dus heb ik weer de gelegenheid een van de vele verhalen in m'n hoofd op m'n site te zetten.

Begin deze maand waren er enkele mysterieuze sterfgevallen in Barra en er werd onmiddellijk gedacht aan zwarte magie.
In Gambia gelooft men heilig in magie en ik ben vaak gewaarschuwd voor mannen die mij iets te eten of te drinken aanbieden. Als ik iets van hen zou binnen krijgen wat met teksten uit de koran of andere magische krachten behandeld is kan het wel eens verkeerd met me aflopen.....
Als mensen hier vreemde dromen hebben, ongeluk meemaken of iets willen hebben wat ze zelf niet kunnen bereiken, kunnen ze bij een marabout terecht die voor hen bidt en ze kruiden geeft waar ze bv. in moeten baden. Ook kan gevraagd worden om geld, kaarsen of i.d. aan arme mensen of kinderen te geven. Verder kunnen sommige marabouts in de toekomst kijken en je advies geven.
Ik heb nog niemand gesproken die klachten over een marabout heeft, iedereen schijnt geholpen te zijn van z'n klachten na een sessie met de marabout.

President Jammeh bezit ook bovennatuurlijke krachten en geneest vele mensen van hun ziektes en kuren.
Toen hij hoorde over de sterfgevallen in Barra liet hij zo spoedig mogelijk een aantal van zijn bevriende marabouts komen en zei hun naar Barra te gaan trommelen op hun djembé's en trommels. Ook liet hij zijn bevriende militairen naar Barra vertrekken om klaar te staan om de mensen met witchcraft op te pakken en naar Kannilai te ontvoeren (dat is de geboortestreek van de president).
De betoverende trommelgeluiden trokken al snel de aandacht van vele mensen in Barra en meer en meer publiek kwam kijken. Het geluid had echter een speciaal effect op de mensen met toverkracht, die gingen er als een bezetene op dansen. Zo konden deze mensen gemakkelijk geïdentificeerd en opgepakt worden door de militairen.
Aan het einde van de dag werden zodoende enkele mensen die waarschijnlijk de doden op hun geweten hadden naar Kannilai ontvoerd waar ze een speciale presidentiele behandeling te wachten stond.
De volgende dag werden ze weer netjes thuis gebracht, maar hun magische toverkrachten waren ze nu kwijt!
Sinds dien zijn er geen mysterieuze sterfgevallen meer in Barra geweest....maar wel in Esso. En daar heeft de president hetzelfde ritueel georganiseerd. Het houdt de president wel bezig!! ;-)

Dieren met witchcraft:
* Uilen worden geassocieerd met duistere krachten....het kunnen kwade geesten zijn of het is een tovenaar die zichzelf in een uil heeft getransformeerd. In ieder geval is het niet goed om een uil op bezoek te krijgen en wordt dan zo snel mogelijk vermoord.
* Slangen worden ook ten alle tijden vermoord, terwijl de meesten niet giftig zijn. Het zijn gewoon slechte dieren wordt er gezegd.
* Hagedissen en gekko's kunnen hele families doden met hun slijm en urine, dus ook een reden tot uitmoorden!
* Een zwarte kat heeft bepaalde magische kwaliteiten. Als je de huid samen met wat koranteksten tussen je smokkelwaar stopt zal geen enkele douanier of politieagent je spullen doorzoeken, ze zijn gewoon onzichtbaar geworden voor hen.
Handig om te weten, niet?


Vera.


  • 21 Februari 2009 - 06:51

    Marja:

    Zo, spooky daar. Wel handig om dan zo'n president te hebben. ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Fajara

Vera

Hallo allemaal, Hier kunnen jullie binnenkort mijn belevenissen uit Gambia volgen. 23 Augustus begint het avontuur. Mijn bedoeling is om daar 2 jaar te wonen en te werken. Ik ga werken voor VSO (Voluntary Service Overseas) en dat is een internationale ontwikkelingsorganisatie die structurele hulp biedt in ontwikkelingslanden. In Gambia krijgen we eerst een in-country-training om te aclimatiseren, mandinka (een afrikaanse taal) te leren en een aantal dingen te regelen en te leren over Gambia. Daarna worden we (11 personen) verdeeld over verschillende regio's in Gambia om leerkrachten van verschillende scholen te begeleiden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ik kom in meest afgelegen regio te wonen, ergens bij Bassa. In deze regio is geen elektrisch en geen stromend water....het wordt vast even wennen voor mij! Wel is er in Bassa een internetcafe dat met m.b.v. een aggregator werkende computers heeft. Ik zal t.z.t. proberen regelmatig daar naartoe te komen om over mijn bezigheden te kunnen schrijven. Een geweldige nieuwe uitdaging waar ik veel zin in heb! Ik ben er al bijna klaar voor.... DE MENINGEN DIE OP DEZE WEBSITE STAAN ZIJN DIE VAN DE AUTEUR EN HOEVEN NIET OVEREEN TE KOMEN MET DE ZIENSWIJZE VAN VSO.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1451
Totaal aantal bezoekers 55172

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2007 - 23 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: